Nasza strona korzysta z plików cookie
Serwis w celach prawidłowego funkcjonowania, statystycznych i reklamowych korzysta z plików cookie. Możesz zarządzać plikami cookie z poziomu Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies na naszej witrynie znajduje się w polityce prywatności. Wykorzystywane pliki cookies zwiększają prawdopodobieństwo, że reklamy produktów lub usług wyświetlane w ramach usług internetowych, z których korzystasz, będą bardziej dostosowane do Ciebie i Twoich potrzeb. Pliki cookie mogą być wykorzystywane do reklam spersonalizowanych oraz niespersonalizowanych.

Transport we własnym zakresie

Przyczepkę samochodową możemy wykorzystać w dziesiątkach życiowych sytuacji. Dzięki niej nie tylko szybko i sprawnie dostarczymy materiały na plac budowy czy do remontowanego mieszkania, ale również ułatwi nam przeprowadzkę czy wywóz odpadów nagromadzonych podczas remontu. Sprawdzi się także podczas wakacyjnego wyjazdu – np. jadąc na działkę, bez problemu przewieziemy nią m.in. bagaże, grilla, meble ogrodowe, motocykl czy quada.

RODZAJE PRZYCZEPEK

Popularne kiedyś przyczepki typu SAM odeszły w niepamięć. Aby legalnie je użytkować, trzeba spełnić szereg warunków, które wymagają sporych nakładów finansowych często przewyższających zakup pojazdu od producenta. Nowe, niedrogie i dostępne w większości sklepów budowlanych przyczepki nie mają już tych ograniczeń. Zazwyczaj wybór inwestorów pada na lekkie przyczepy jednoosiowe (bez hamulca). Takie modele mają koła umieszczone na jednej osi, a ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 750 kg. Producenci oferują także znacznie większe przyczepy dwuosiowe wyposażone w cztery koła umieszczone na dwóch osiach. Te jednak polecane są do przewożenia towarów o dużej masie oraz gabarytach, a takie sytuacje zdarzają się dość rzadko i raczej nie wymagają zakupu przyczepy – lepszym rozwiązaniem będzie jej wypożyczenie.

KLUCZOWE DMC

To, na jaką przyczepę się zdecydujemy, w dużej mierze zależy od naszych potrzeb oraz kwestii prawnych. Kierowcy mający prawo jazdy kategorii B mogą prowadzić auto o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg wraz z przyczepką o DMC do 750 kg – razem 4250 kg. Jednak jeśli przyczepka waży więcej niż 750 kg, to mając prawo jazdy kategorii B, możemy kierować zespołem pojazdów, o ile ich DMC nie przekroczy 3500 kg. Czy istnieje wyjście z takiej sytuacji? Tak. Wystarczy, że zdamy odpowiedni egzamin (nie musimy kończyć żadnego kursu) i uzyskamy uprawnienia B96. Pozwalają one na kierowanie zespołem pojazdów o masie do 4250 kg bez względu na masę przyczepki. Jest jednak małe „ale” – DMC pojazdu powinno być wyższe o minimum 1/3 DMC przyczepki. Natomiast w przypadku uzyskania prawa jazdy kategorii B+E możemy kierować zespołem pojazdów o DMC aż do 6125 kg, przy czym DMC pojazdu ciągnącego wciąż nie może przekroczyć maksymalnej wartości 3500 kg. Przed zakupem przyczepki należy zajrzeć do dowodu rejestracyjnego samochodu i sprawdzić w nim wartości w polach F.1, O.1 i O.2. W rubryce F.1 podana jest maksymalna masa całkowita pojazdu (DMC) w kg, O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem w kg, O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca w kg.

Dmc to całkowita masa przyczepy, czyli to, ile Najwięcej może ważyć taki pojazd z pełnym Ładunkiem. W przypadku transportowej lekkiej Przyczepki dmc zaczyna się od ok. 300 do Maksymalnie 750 kg. Z kolei ich ładowność waha się Najczęściej od 120 do 640 kg.

POSTAW NA JAKOŚĆ

Zapoznając się z ofertą przyczepek samochodowych, powinniśmy oprócz DMC zwrócić uwagę jeszcze na kilka ważnych parametrów. Wszystkie przyczepki mają podobną budowę i tu nie ma zbyt dużych rozbieżności. Przede wszystkim jednak pojazd powinien odznaczać się solidną i wysokiej jakości konstrukcją. Popularną opcją jest rama z ocynkowanej stali, chociaż dostępne są również lżejsze ramy aluminiowe. Podłoga zazwyczaj wykonana jest ze sklejki. Natomiast przyczepki różnią się grubością ścianek i profili – im są one grubsze, tym większa wytrzymałość i żywotność pojazdu. Ważne jest również dodatkowe wyposażenie, które będzie chronić ładunek i samą przyczepkę przed deszczem, wiatrem, słońcem czy odpryskującym piaskiem. Najtańszą opcją, ale również najmniej wytrzymałą jest plandeka PVC. Może ona być zastąpiona sztywną pokrywą z ABS-u lub plandeką metalową. Jeśli zamierzamy przewozić wysokie ładunki, warto zakupić model z podwyższonymi burtami.

DOBRANA WIELKOŚĆ

Pod uwagę powinniśmy wziąć także wielkość przyczepki. Przemyślmy więc, do czego będziemy ją wykorzystywać i jak obszerna musi być skrzynia ładunkowa. Warto wybrać model z zapasem, aby na pewno wszystko się pomieściło. Pamiętajmy jednak, że przyczepkę musimy gdzieś postawić – nie przesadzajmy więc z długością, aby nie mieć problemów z parkowaniem np. w garażu czy na miejscu parkingowym. Zazwyczaj przyczepki transportowe mają długość od 150 do nawet 300 cm, a szerokość waha się od 100 do 160 cm. Natomiast wysokość burty zaczyna się najczęściej od 30 cm.

PORZĄDNE POŁĄCZENIE

Polskie prawo wymaga, by pojazd, który ma ciągnąć przyczepę, miał zamocowany właściwy hak holowniczy – maksymalny uciąg powinien być dopasowany do wagi przyczepy. Informację tę znajdziemy na tabliczce z oznaczeniem D. Jeśli DMC przyczepy przewyższy ten parametr, istnieje zagrożenie uszkodzenia nie tylko haka, ale również nadwozia samochodu. A jak podpiąć przyczepkę do haka? Pociągając dźwignię do góry, otwieramy zaczep – wcześniej zdejmijmy z niego obudowę zabezpieczającą. Na kulę haka zakładamy linkę zabezpieczającą. Następnie nad kulą haka ustawiamy zaczep przyczepki i wkręcamy śrubę koła podporowego. O prawidłowym połączeniu przyczepki z samochodem świadczy charakterystyczny „klik” oraz „+” na zaczepie. Zaciskamy dźwignię i podnosimy koło podporowe. W tym celu odkręcamy uchwyt mocujący rurę koła, podnosimy je maksymalnie do góry i dokładnie przykręcamy. Przed wyruszeniem w drogę musimy jeszcze podłączyć światła przyczepki. Wystarczy włożyć wtyczkę do gniazda samochodowego. Pamiętajmy, aby wybrać taką wtyczkę, której liczba bolców będzie zazębiała się z gniazdem. Upewnijmy się, że wszystkie światła działają. Przekręcamy kluczyk w stacyjce i testujemy kierunkowskazy, włączamy światło STOP oraz sprawdzamy światła przeciwmgielne. Gdy którekolwiek ze świateł nie działa, konieczne jest ponowne sprawdzenie podłączenia wtyczki oraz upewnienie się, czy ma ona właściwą liczbę wtyków (taką samą jak gniazdo auta).

POJAZD NA DRODZE

Każda przyczepa samochodowa musi być odpowiednio oznakowana, czyli musi być wyposażona w: kierunkowskazy, światła stopu oraz podświetlaną tablicę rejestracyjną, światła pozycyjne tylne, światła awaryjne, światła przeciwmgłowe tylne, odblaski tylne w kształcie trójkąta, odblaski przednie i boczne w innym kształcie niż trójkąt. Co ważne, poruszając się z przyczepką samochodową, obowiązują nas odrębne ograniczenia prędkości niż innych użytkowników dróg. Na drodze jednojezdniowej możemy poruszać się z prędkością do 70 km/h, dwujezdniowej – do 80 km/h, autostradach i innych drogach szybkiego ruchu – do 80 km/h. W terenie zabudowanym samochody z przyczepą mogą poruszać się z taką samą prędkością jak samochody osobowe – do 50 km/h.

NIEZBĘDNE FORMALNOŚCI

Zgodnie z przepisami przyczepka samochodowa to odrębny pojazd mechaniczny. I chociaż nie ma silnika, to musimy zarejestrować ją w Wydziale Transportu i Komunikacji odpowiednim dla swojego miejsca zamieszkania. Niezbędne jest również wykupienie polisy OC. Od momentu zakupu mamy 30 dni na dokonanie rejestracji, a jeśli kupujemy przyczepkę w sklepie czy u dilera, możemy to zrobić, zanim pojazd opuści salon. Przed wizytą w WTiK skompletujmy niezbędne dokumenty. Potrzebne będą: faktura lub umowa kupna- -sprzedaży (bądź darowizny), karta pojazdu jeśli została wydana, w przypadku przyczep używanych aktualny dowód rejestracyjny, wyciąg ze świadectwa homologacji lub opis decyzji zwolnienia pojazdu z homologacji (wydaje sprzedawca). Niezbędny jest również dowód osobisty. Oczywiście musimy wypełnić wniosek o rejestrację przyczepki i dokonać niezbędnych opłat – procedura przebiega tak samo jak w przypadku rejestracji samochodu. Na dowód i tablice rejestracyjne musimy poczekać ok. 30 dni kalendarzowych, ale aby wykorzystywać przez ten czas przyczepkę, wydany nam zostanie tzw. miękki dowód.